Tuesday, November 12, 2013

Khasiat Minyak Zaitun

Sebenarnya minyak zaitun ni memang banyak khasiatnya... malah dari zaman rasulullah pon diorang amalkan minyak zaitun.. baginda rasulullah sendiri pon menggunakan minyak zaitun sebagai minyak rambut baginda...

Meh aku cita cikit kenapa minyak zaitun ni banyak kebaikan... semua yang aku tuliskan ini adalah mengikut pemahaman aku melalui pembacaan...Sebenarnya banyak kebaikannya.. tapi aku tak berapa ingat dengan jelas.. dan aku pulak tak nakla men 'copy paste' je kan... kang jadi terlebih skema la pulak..

Ok, sekarang biar aku terangkan secara ringkas dan padat yer apa kebaikan minyak zaitun ni... Minyak zaitun ni baik untuk kulit.. baik untuk kesihatan dan juga baik untuk rambut..Aku pernah terbaca dalam satu artikel dalam surat khabar.. nasser wahab pon amalkan minyak zaitun.. sebab itu dia nampak macam orang muda lagi padahal dah berusia lanjut..

Aku pon ada amalkan jugak minyak zaitun untuk sapu dekat muka sebelum tidur.. masa sapu itu urut muka kita perlahan-perlahan supaya minyak itu meresap masuk dalam kulit kita dengan spenuhnya.. sebenarnya kalau urut muka kita tu memang bagus sebab boleh serikan wajah kita.. bila kita selalu urut, aliran darah berjalan elok sekitar muka sebab tu boleh serikan wajah kita.. tapi yang paling popular kalau nak serikan wajah kita mestila wuduk hehe..



 Pastu sambil-sambil aku sapu minyak tu dekat muka.. aku sapu sekali dekat rambut.. minyak zaitun ni memang best betul la bila sapu.. dah macam pakai minyak rambut dengan conditioner.. rambut jadi lembut je, tak kering.. bila dah sapu tu urut-urut la kulit kepala tu sekali, sebab sama juga.. boleh galakkan peredaran darah.. bolehla kulit kepala jadi lebih sihat dan rambut pon kurang gugur..Aku tak taula kenapa rambut aku sekarang ni banyak sangat gugur.. mungkin sebab aku suka makan megi kot.. huhu, hantu megi.. tak dapat tahan kot.. tambah-tamba time belajar.. time-time final tu boleh dikatakn hampir setiap hari.. biasala study lewat malam,  lapa giler kot.. nak cari mana makanan malam-malam buta...Kesannya.. huhu inila.. macam-macam produk dah pakai.. tak berkesan  jugak.. baru amalkan minyak zaitun ni dalam 3 minggu.. aku dapati.. rambut dah kurang gugur.. masih gugur.. tapi dah kurang..alhamdulillah.. rambut gugur tu biasa je sebenarnya.. semua orang akan alami.. bezanya gugur banyak atau sedikt je..



Eh lupa pulak... aku jugak ada sapu dekat tangan.. kesannya.. marvellous.. kulit tangan jadi lembut.. macam pakai krim.. kulit dah tak kering hehe.. suke,, suke.. suke... Aku juga pernah terbaca artikel orang yang ada diabetes pon elok amalkan minyak zaitun ni.. minum minyak zaitun 2 sudu sehari., amalkan.. insyaAllah berkesan.. walaupun minyak zaitun ni dalm kategori minyak tapi boleh turunkan paras kolestrol dalam dadan kita..



Kalau bibir pecah, sapu je minyak ni sebelum tidur.. insyaAllah esok pagi dah baik.. aku dah try, memang menjadi hehe.. suke,, suke,, suke...

Kalau nak pilih minyak zaitun pilih yang extra virgin oil, yang tu paling bagus.. kalau minyak zaitun yang tak extra  pon ok je.. tapi yang paling baik extra la, harga pon lebih mahal la yerrrr hehe.. belj yang minyak yang orang guna untuk masak tu ok.. jangan riaau nak sapu kat muka, sebab minyak yang kita guna untuk masak bahan semulajadi.. so, tiada keraguan.. semua jenis kulit boleh guna.. tak ada kesan sampingan..



No comments:

Post a Comment